Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas pakkuda oma mängu lauamängukirjastusele

29.05.2017
Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas pakkuda oma mängu lauamängukirjastusele

Mäng on valmis! Testijad ütlevad, et on lahe! Nüüd tahaks, et see oleks ka poelettidel. Kas peaks ise pusima, mängu valmis tootma ja poodidele pakkuma või pakkuda seda lauamängu kirjastusele?

Kui pikk protsess on ise kirjastamine, loe siit:
http://www.goldmerk.ee/et/n/lauamangudisaini-e-workshop-kuidas-lauamang-ise-turule-tuua

Mina soovitaksin esimesele mängule kirjastaja ostsida!

Esialgu võib ise pusimine aega ja kapitalinõudev olla ja raha müügist piisavalt kiiresti tagasi ei pruugi tulla.
Kui mõnele kirjastajale Su mäng meeldib ja tahaks seda kirjastada, siis võid õnnelik olla – väike raha tiksub teatud ajavahemikel Su kontole, ilma et ise selleks midagi tegema peaks.
Kui kirjastusele mäng ei meeldi, võid saada ausat ja konstruktiivset tagasisidet, miks ja mis nende arust valesti oli.
Ära eitavatest vastustest heitu, vaid proovi veel. Võid tagasisidet arvesse võttes mõned muudatused teha ning veel mängu testida. Siis proovi uuesti! Kui mäng on tore, võib see mõnele kirjastusele ikka meeldida – (kirjastuste) maitsed on erinevad!

Plussid: Vabadus, saad tegeleda muude projektidega.
Miinused: Vähe(m) raha saad. Kirjastaja võib muuta teemat, mehaanikat, graafikat.

Otsi kirjastusi, kes võiks Sinu mängust huvitatud olla. Ära saada lastele mõeldud lauamängu strateegiamängude kirjastustele ja vastupidi. Uuri nende kodulehtedelt, kas nad üldse otsivad, mis mänge neil valikus on (liiga sarnaseid mänge – nii temaatiliselt kui mehaaniliselt - ei ole hea saata) ja saada lühike ning viisakas e-mail, kus kirjas mängu kohta infot: nimi, lühikirjeldus, sihtgrupp, mänguaeg ja mängijate arv.
Kirjuta, miks just see mäng sobiks nende valikusse ehk mis on miski, miks mäng on originaalne ja hea. Võid lisada manusesse reeglid ja mõned fotod prototüübist.

Kui kirjastusele on esmamulje positiivne, võivad nad soovida prototüüpi, mille peaksid saatma neile postiga. Seejärel läheb tavaliselt omajagu aega, enne kui vastus saabub.

Eitava vastuse puhul proovi mõne teise kirjastajaga õnne, jaatava vastuse puhul saadetakse varsti ka litsentsilepingunäidis.

Loe seda hoolikalt ja eriti peatu järgnevatel punktidel:
royalty % ehk litsentsi- või autoritasu ühe mängu pealt. Tavaliselt 5% mängu netosummast. Võib olla ka suurem või väiksem, olenevalt kirjastusest või eeldatavast trükiarvust. Kui tegemist on suurema firmaga, kelle kogused võivad olla 5000-10000 mängu, on ka % väiksem, aga kuna müüginumbrid on suuremad, on ka autoritasu suurem.
Territory, Languages – kus territooriumil või mis keeltes on kirjastajal õigus mängu trükkida.
Tavaliselt Wordwide ehk terves maailmas.
Tähtajad! Millal ilmub esmatrükk? Millal leping lõpeb ja Sa õigused mängule tagasi saad?
Esmatrüki tähtaeg ei tohiks väga pikem olla kui aasta pärast. Kui seda üldse pole lepingul märgitud, võib juhtuda, et mängu väljaandmine jääbki venima.
Advance payment – kui palju Sa ettemaksu saad. Tavaliselt 500€ või 1000€. Seda Sa tagasi maksma ei pea, isegi kui mängu väljaandmisest ei saa asja ning see arvutatakse tulevikus autoritasust maha.
Sample copies – kui palju Sa isiklikke mängukoopiaid saad.
Minimum quantity – mis on väikseim kogus, mida nad müüma peavad. Kui nad müüvad vähem, tuleb õigus mängule Sulle tagasi.

Lisaks võid lepingust uurida, mitu korda aastas Sulle autoritasusid makstakse, kas õigused on vaid laua- või ka digitaalsele mängule, kas saad ka igast erinevast keeleversioonist näidiskoopiaid jne.

Kui mõni punkt tähtsamatest on puudu, võib julgelt anda neile teada ja küsida, et kas võiks lisada lepingusse.

Suurkirjastuste lepingud on tavaliselt viisakad ja võiksid algajatele mängudisaineritele sobida, mida kogenum mängutegija oled, seda rohkem võid erinevate punktide üle tingida.